torsdag 7 april 2016

Luktärtor

Så fort det växer när det väl börjat gro. Eftersom jag inte använt mig av någon såjord så tar det lite extra tid för mina frön att titta upp. Så snart luktärtorna fått ytterligare blad ska jag toppa dem för att få sticklingar. Längtar efter luktärtens underbara doft i alla möjliga färger.

Luktärtor 31mars 2016

Luktärtor 7 april 2016

fredag 1 april 2016

Odla inomhus

Allt sker i sin egen takt. 
Varje frö har sin egen takt och det jag kan göra är att så och sedan bida tiden. 

Jag hade ingen såjord utan satte i blomjord och det går faktisk väldigt bra. 
Testade att så i äggkartong men se det ville sig inte. 
Flyttade över Stockrosfröerna i en gammal godisburk och då satte det fart.

 Indiankrassen tror jag nästan att jag sådde för tidigt men jag blir så himla glad att se den växa dag för dag.
Här är några exempel på frön som jag
 har sått. 

Indiankrasse

Sallad

Basilika(såddes samtidigt som den första salladen)

Mer sallad sådd för 1 vecka sedan

Luktärtor

Stockros(sådd samtidigt som första salladen)

torsdag 31 mars 2016

Första dillen sådd

Den första dillen är sådd. Jag väljer att så litegrann i taget. 

All jord som jag grävde ur där långbänken byggdes upp är rensad och åter på plats. Under jorden ligger ett lager med löv och torkat gräs. Över det och jorden har jag lagt torkat gräs mm. Mums för maskarna. 

När det sedan är dags att så tänker jag dela gräset och lägga på jord precis där jag sår. 

En rad dill

Långbänken

tisdag 29 mars 2016

Mitt sortiment

Här listar jag mina fröer, lökar mm


Vitlök - Pure White från Nelson Garden.

Morot - extra tidig  Daucus Carota ssp, sativus från Weibulls

Rädisa - National 2 Nelson Garden

Plocksallad - Lactuca sativa Bröderna Nelsons

Sallad Baby Leafs - Lactuca sativa Bröderna Nelsons

Buskkrasse - Tom Thumb Lord Nelson

Luktärt - Royal Mix Lord Nelson

Gurka, Druv - Cucumis Sativus, Rhensk Druva Lord Nelson

Bondböna - Threefold White, Vicia faba,  Lord Nelson

Sockerärta, låg - Oregon Giant,  Pisum sativum, Weibulls

Mangold - White Silver 2, Beta Vulgaris, Lord Nelson

Basilika - Large Leaved, Lord Nelson

Solros, hög - Uniflorus, Helianthus annuus, Weibuls


Påfyllning april 2016:


Spenat - Viking från Impecta

Plocksallad - Rekord från Impecta

Tomat - Körsbärstomat, Vilma Impecta
             Plommontomat, Principe Borghese Impecta
             Evighetstomat Peter den hållbare - Tomatklubben Facebok
             Evighetstomat Pomadoro Giallo Pizzuto - Tomatklubben Facebok

Petunia - hängpetunia "Easy Wave Blue" Impecta

Ringblomma - Orange King, Impecta

Vintersallad - Verte de Cambrai Impecta

Sommaraster - Rainbow Impecta

måndag 28 mars 2016

Om Gröna Ekeberg

Gröna Ekeberg ligger i Östergötlands län, Åtvidabergs kommun, Grebo Samhälle
Efter att ha studerat Svensk Trädgårds zonkarta är zonen nr 3.

Trädgården ligger i söderläge och är skyddad från vind från alla håll utom ett. 
Detta betyder att mina perenner, lökar och träd nästan alltid är någon vecka före övriga samhället.
Detta borde ju göra att den odlade grönsaksträdgården också kommer vara det.




http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Långbänken

Idag har Ekebergarn snickrat finfin långbänk till mig. 
Allt har liksom bara rullat på. Tänk så mycket man hinner en påskhelg. 
Virket fanns hemma så det var liksom bara att jobba på.

Precis som i lastpallarna har vi grundat med tidningspapper men vi har också lagt byggplast i kanterna.
 Jag vill ju inte få in ogräs och mördarsniglar genast.

Över tidningarna lade jag ett tunt lager jord, mest för att tidningarna inte skulle flyga iväg. Sedan har jag samlat löv, tunna grenar och fyllt på med. Stenarna fanns runt det gamla odlingslandet så de får stanna kvar.

Första sådden. Närmast är det vitlök.
Längst bak har jag sått tidig morot och i mitten rädisa och sallat(dessa är mest ett test).

söndag 27 mars 2016

Starten

2014 smakade jag en hemodlad vitlök och det gav mig mersmak.

Jag ville ha tillgång till dessa godingar i min trädgård. 
Jag är ingen novis men har gjort många misstag och kommer säkert göra många fler men om jag kan dela med mig av mina så ni slipper göra samma som jag är det helt ok.

Så detta är alltså starten...

Två pallkragar ställdes direkt på gräsmattan.

Ett lager med tidningspapper lades dit.

Jord från min "kompost" fylldes på. Det här är egentligen löv, grenar och gräs som jag samlade i en grop i höstas. Jag hade grävt bort en stor perenn och fyllde ut hålet. Lite hundskit, aska och urin fick också plats.

Sallad som jag sått inomhus som ett test. Jag sådde för två veckor sedan dvs. i början av mars 2016. Ett tunt lager blomjord och fröer och lite jord till. Obs ingen såjord.