Visar inlägg med etikett förkultiverng. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett förkultiverng. Visa alla inlägg

fredag 22 april 2016

Mera tomater

Körsbärstomaten Vilma och Plommontomaten Principe Borghese 
sådda i början av veckan. 
Jag inser nu att man lätt kan förivra sig med alla dessa sorter. 
Samtidigt vet jag att familjen älskar tomater så jag skakar av mig min ågren. 

Såjord hade jag ingen utan tog ett lager med planteringsjord och blandade i perkulit. Vattnade. Lade ner frön och strödde över vermelit.






Ett miniväxthus med hjälp av gamla köttbyttor i plast verkar fungera fint.
Ställer dessa i vår isolerade glasaltan där värmen lätt pinnar upp tilll 20-30 grader en solig dag.



måndag 18 april 2016

Tomater av tomater del 2

Då var drygt hälften av de tomater jag sått omplanterade. 
Flera källor påtalar att tomater växter bäst i fyrkantiga burkar så varför chansa? 
Gamla mjölkkartonger användes. Två i varje kartong. Nu återstår att se hur de växter. 

Ja, just ja jag hade i lite perkulit också. 


Hur gjorde jag från början? Se länken:





fredag 1 april 2016

Odla inomhus

Allt sker i sin egen takt. 
Varje frö har sin egen takt och det jag kan göra är att så och sedan bida tiden. 

Jag hade ingen såjord utan satte i blomjord och det går faktisk väldigt bra. 
Testade att så i äggkartong men se det ville sig inte. 
Flyttade över Stockrosfröerna i en gammal godisburk och då satte det fart.

 Indiankrassen tror jag nästan att jag sådde för tidigt men jag blir så himla glad att se den växa dag för dag.
Här är några exempel på frön som jag
 har sått. 

Indiankrasse

Sallad

Basilika(såddes samtidigt som den första salladen)

Mer sallad sådd för 1 vecka sedan

Luktärtor

Stockros(sådd samtidigt som första salladen)