måndag 18 april 2016

Tomater av tomater del 2

Då var drygt hälften av de tomater jag sått omplanterade. 
Flera källor påtalar att tomater växter bäst i fyrkantiga burkar så varför chansa? 
Gamla mjölkkartonger användes. Två i varje kartong. Nu återstår att se hur de växter. 

Ja, just ja jag hade i lite perkulit också. 


Hur gjorde jag från början? Se länken:





lördag 16 april 2016

Ärtgroddar och kirskål


Ärtgroddarna jag sådde börjar spira och raskt är jag framme 
och knipsar av till middagssalladen. 

Ångrar att jag inte köpte spenatfrö istället för mangold 
då spenaten ska vara mer frosttålig. 
Men kirskål har jag och det kan ersätta spenaten. 
Idag gjorde jag paj med kirskål, bacon och fetaost. Mums! Till detta ställde jag fram ärtgroddar att klippa av som sallad.  
Sakta introduceras mer och mer grönsaker i maten. 



fredag 15 april 2016

Indiankrasse

Omplantering av Indiankrassen klar. De växer och frodas. Inser att jag behöver mer plantor och lite smått och gott beställdes. Några sorters tomater, petunia, spenat, vintersallad(manché), sommaraster mm




torsdag 14 april 2016

Tomater av tomater

Ett av mina experiment.
 En mumsig liten tomat låg kvar i kylskåpet. 
Äta eller försöka plantera? Jag valde det senare. 

Skivade den lilla tomaten och lade delarna på lite jord och strödde över lite jord.
 Nu har de första hjärtbladen tittat upp.  



onsdag 13 april 2016

Latmasken lyser med sin frånvaro

Det har hänt en hel del sedan sist. Odlingsbänkarna har fått massor av hästgödsel och idag gräsrens. Jag skickade ut en förfrågan på Facebook om hästgödsel och fick snabbt svar. 

Ungefär 100 liter hästgödsel hämtades. Både gödslet och gräset gör jorden näringsrik och maskarna börjar bryta ner allt organiskt material som finns i bänkarna.

Runtom odlingsytorna har jag lagt tidningspapper och forslat organiskt material som lagts över pappret. Det gör jag för att inte gräsmattan ska komma upp. Då slipper jag nämligen klippa gräset runtom.



Rädisor och sallad har börjat titta fram där jag sådde först det här året. I odlingsbädden är vitlök och morötter oxå planterade. 



Jag har också tillverkat mina egna skyltar man glömmer lätt var man sått vad. 
Gamla glassbyttor klipptes till små plastskyltar som enkelt förklarar vad som såtts. 
Här ser ni dagens bild av rädisorna. De ska klara lite frost och odlas tidigt och sent på 
säsongen. 


torsdag 7 april 2016

Luktärtor

Så fort det växer när det väl börjat gro. Eftersom jag inte använt mig av någon såjord så tar det lite extra tid för mina frön att titta upp. Så snart luktärtorna fått ytterligare blad ska jag toppa dem för att få sticklingar. Längtar efter luktärtens underbara doft i alla möjliga färger.

Luktärtor 31mars 2016

Luktärtor 7 april 2016

fredag 1 april 2016

Odla inomhus

Allt sker i sin egen takt. 
Varje frö har sin egen takt och det jag kan göra är att så och sedan bida tiden. 

Jag hade ingen såjord utan satte i blomjord och det går faktisk väldigt bra. 
Testade att så i äggkartong men se det ville sig inte. 
Flyttade över Stockrosfröerna i en gammal godisburk och då satte det fart.

 Indiankrassen tror jag nästan att jag sådde för tidigt men jag blir så himla glad att se den växa dag för dag.
Här är några exempel på frön som jag
 har sått. 

Indiankrasse

Sallad

Basilika(såddes samtidigt som den första salladen)

Mer sallad sådd för 1 vecka sedan

Luktärtor

Stockros(sådd samtidigt som första salladen)